S-Kauppa
saa parhaat liikepaikat kunnissa?
Otsikon
väite elää tänäänkin monen suomalaisen mielessä, hän uskoo kateellisten
kilpailijoiden väitteisiin. Kunnan vapaat liikepaikkatontit ovat olleet monesti
vuosia vapaana S-kaupan kilpailijoidenkin ostettavissa. Esimerkiksi
liikennemyymälöiden paikat moottoriteiden varsilla eivät menneet kaupaksi
kilpailijoille koska heillä ei ollut sopivaa liike-ideaa, konseptia. Näin kävi
esimerkiksi Heinolassa. Samalle tontille olisi tarvittu kolme eri yrittäjää,
bensanjakelu, korjaamo, ravintola/kahvila. S-Ryhmä kehitti tällaisille
tonteille toimivan liike-idea eli ABC-liikennemyymälät, joissa tontilla oli
vain yksi yrittäjä, alueosuukauppa. Lisäksi ABC kiinteistössä moni
yksityisyrittäjä hyödyntää syntynyttä asiakasvirtaa. ABC-liikennemyymälä on
monessa pienessä kunnassa merkittävä palvelu kuntalaisille ja moottoritiellä
kulkijoille.
Autotavaratalotontit
määritellään jo maakuntakaavoissa. Kunnat suunnittelevat palvelurakenteensa
kehittämistä aktiivisempien toimijoiden kanssa. S-Ryhmän alueosuuskaupat ovat
olleet aktiivisempia. Kesko menetti mahdollisuutensa maakunnissa lopettamalla alueorganisaationsa.
Pääkonttoritasolta maakuntien liikepaikkojen hankinta oli hankalampaa.
Nopeimmat söivät hitaat. Tästä on turha syyttää kunnan päättäjiä ja S-ryhmää. Suurin osa ABC:n liikepaikoista on ostettu yksityisiltä ei kunnalta. Jos liikepaikkojen myöntämisessä olisi ollut jotakin suhmurointia,
oikeusprosessit olisivat käynnissä. Esimerkiksi Heinolassa ensimmäisen
automarketpaikan sai Keskon Citymarket ja osa päättäjistä on vuosia vastustanut
Prisman tuloa Heinolaan. Alueosuukaupan vahvuutena on ollut laaja
omistajakunta, jäsenet, hyvät konseptit ja osaaminen. Osuuskapan voitto ei mene
omistajien eikä johtajan taskuun vaan se pääosin käytetään toimipaikkojen
kehittämiseen ja uusien rakentamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti