perjantai 25. elokuuta 2023

 



Miksi koulujen oppimistulokset heikkenevät?

Viime vuosien oppimistulokset ovat olleet huolestuttavia. Syitä on etsitty opetusohjelmista, opetusryhmien koosta, opettajien lisäkoulutustarpeesta jne. Korjaustoimenpiteitä ovat olleet laidansäädäntömuutokset, opetusohjelmamuutokset, kyläkoulujen lopettamiset, isojen koulujen synnyttämiset, ilmaiset koulutaksit, oppiainemuutokset, liikuntatuntien vähentämiset, opiskeluavustajat jne. Syiden selvittelyssä on jäänyt vähemmälle huomiolle pyrkimys yhä suurempiin kouluyksiköihin joka lyhyellä tähtäimellä voi säästää kustannuksia mutta pitemmällä tähtäimellä heikentää oppimistuloksia ja lisää nuorten mielenterveysongelmia ja koulukiusaamista. Kannattaisi suosi noin 100-150 oppilaan peruskouluja joissa, kasvaa terveitä kansalaisia ja jotka vahvistavat pienempien paikkakuntien kehitystä turvallisena kasvupaikkana lapsille. Toinen tekijä on liikunnan väheneminen koulussa, koulumatkoilla ja kotona. Riittävä liikunta vaikuttaa nuoren fyysiseen ja henkiseen kuntoon. Riittävä liikunta parantaa oppimistuloksia monessa aineessa. Koulumatkoille tukea muille välineille kuin taxeille. Minä kävin 5 km koulumatkan pyörällä, kävellen ja suksilla. Kolmas tekijä, joka vaikuttaa oppimiseen ja keskittymiseen on kännykkä. Kännykät pitää saada pääsääntöisesti pois oppitunneilta. Välitunneillakin pitää keskittyä erilaiseen liikuntaa eikä kännykän tuijottamiseen

Kuvassa toimiva Vuolenkosken kyläkoulu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti