Miksi
luomutuotteiden kysyntä heikkenee?
Yksi syy on
tuotantopanosten voimakas nousu ja toinen syy on kotitalouksien kiristynyt
taloustilanne. Moni ajattelee, että se lähiruokakin on melkein luomua ja ostaa
sitä. Luomutuotannon volyymi pitäisi saada keskieurooppalaiselle tasolle,
jolloin hintataso alenisi tuotantoyksikköä kohden. Valtiovalta ja kunnat ovat
poliittisilla päätöksillään pyrkineet lisäämään luomuruokaa valikoimiinsa,
mutta se ei ole toteutunut halutulla tavalla käytännön valinnoissa. Valvonta
ontuu. Myös moni kaupan asiakas ei tiedosta miksi luomutuote maksaa enemmän ja
miksi siitä kannattaa maksaa enemmän. Tämä edellyttää kaupan henkilökunnan
kouluttamista ja informatiivisempaa kaupan mainontaa luomu- tuotteista. Kauppa
kertoo, että se myy sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa. Kyllä, mutta. Olen
ollut lähes 40 vuotta kaupan johtotehtävissä, tiedän että kauppa voi valikoima-
ja esillepanopolitiikallaan ohjata ostokäyttäytymistä myös terveellisempään
suuntaan. Kaupankin etu on, että asiakkaat syövät terveellisesti ja elävät terveempinä
pidempään. Suomen yöttömässä yössä kasvaneet luomu- tuotteet ovat kysyttyjä ja
haluttuja muualla EU-alueilla, siksi vientiin pitää panostaa, sitä kautta
volyymit kasvavat. Hyvä esimerkki on Heinolassa Pekan Leipä, joka vie
ruisleipiä Saksaan niin paljon kuin ehtii tekemään. Toinen hyvä esimerkki Heinolasta
on luomu -lähiruokatuotteiden myyjä kotimaassa, Lähiruokatori-ravintola Heila.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti