lauantai 22. heinäkuuta 2023

 



Miksi luomutuotteiden kysyntä heikkenee?

Yksi syy on tuotantopanosten voimakas nousu ja toinen syy on kotitalouksien kiristynyt taloustilanne. Moni ajattelee, että se lähiruokakin on melkein luomua ja ostaa sitä. Luomutuotannon volyymi pitäisi saada keskieurooppalaiselle tasolle, jolloin hintataso alenisi tuotantoyksikköä kohden. Valtiovalta ja kunnat ovat poliittisilla päätöksillään pyrkineet lisäämään luomuruokaa valikoimiinsa, mutta se ei ole toteutunut halutulla tavalla käytännön valinnoissa. Valvonta ontuu. Myös moni kaupan asiakas ei tiedosta miksi luomutuote maksaa enemmän ja miksi siitä kannattaa maksaa enemmän. Tämä edellyttää kaupan henkilökunnan kouluttamista ja informatiivisempaa kaupan mainontaa luomu- tuotteista. Kauppa kertoo, että se myy sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa. Kyllä, mutta. Olen ollut lähes 40 vuotta kaupan johtotehtävissä, tiedän että kauppa voi valikoima- ja esillepanopolitiikallaan ohjata ostokäyttäytymistä myös terveellisempään suuntaan. Kaupankin etu on, että asiakkaat syövät terveellisesti ja elävät terveempinä pidempään. Suomen yöttömässä yössä kasvaneet luomu- tuotteet ovat kysyttyjä ja haluttuja muualla EU-alueilla, siksi vientiin pitää panostaa, sitä kautta volyymit kasvavat. Hyvä esimerkki on Heinolassa Pekan Leipä, joka vie ruisleipiä Saksaan niin paljon kuin ehtii tekemään. Toinen hyvä esimerkki Heinolasta on luomu -lähiruokatuotteiden myyjä  kotimaassa, Lähiruokatori-ravintola Heila.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti