sunnuntai 25. kesäkuuta 2023

 



Miksi omalääkärikokeilu lopetettiin?

Olen syöpäsairas diabeetikko, joten minulla on ollut ”omalääkäri” jo yli kaksikymmentä vuotta. Olen tyytyväinen. Lääkärissäkäyntejä on vain yksi vuodessa. Tarvittaessa saa lääkäriajan viikon sisällä. Yhteydenpito välillä tapahtuu Libre3 järjestelmän kautta, nettiyhteyksien kautta ja puhelimella. Lääkäri tuntee minun sairauteni ja lääkitykseni vuosien kokemusten perusteella. Lisäksi diabeteshoitaja on minun omahoitajani. Moni ongelma järjestyy soittamalla diabeteshoitajalleni. Uskon että tulevat etävastaanotot ja digivastaanotot onnistuvat parhaiten omalääkärin kautta.

Olen haastatellut monia lääkäreitä, jotka toimivat kokeilussa omalääkärinä. He ihmettelevät miksi se lopetettiin. Omalääkäreillä oli hyvät yhteydet erikoislääkäreihin ja yhteistyö toimi. Lääkäriin pääsi viikon sisällä, jonoja ei ollut ja potilaat olivat tyytyväisiä. Kuulemma päättäjät, ja osa poliitikoista eivät olleet tyytyväisiä. Lääkäreillä meni liian hyvin, he tienasivat liikaa ja elivät yltäkylläisyydessä ja nauttivat korruptoiduista eduista. Osa poliitikoista ei halunnut tukea yritteliäisyyttä eikä maksaa verorahoista lääkäriyrittäjien elämää. Sanotaan että kateus vie rahatkin pesästä, tässä kateus vei meiltä toimivat omalääkärit. Omalääkärikokeilun puoltajat ovat kertoneet, että vastapuoli kuvitteli hankkivansa Venäjältä ja Virosta edullisempia lääkäreitä terveyskeskuksiin ja näin säästävänsä verorahoja. Nyt kai voidaan todeta, että kävi päinvastoin, tuli jonot, lääkäripula, hoitajapula ja rahapula. Tietokonejärjestelmät on tehty byrokratiaa vasten ei helpottamaan lääkärin työtä potilaan hyväksi.

Kannatan omalääkäri- omahoitaja järjestelmää, se on parempi kuin nykyinen senhän näkee ”Erkkikin”



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti