tiistai 7. maaliskuuta 2023

 



Yli miljoona suomalaista haaveilee maalle muuttoa

Tutkimusten mukaan yli miljoona suomalaista haaveilee maalle muuttoa, pois ruuhka Suomesta. Tarkoittanee pikkukaupunkeja, isoja kirkonkyliä, eläviä maalaiskyliä, paikkoja, joissa luonto on lähellä, on yhteishenkeä ja tarvittavat peruspalvelut. Miksi tätä tutkimustulosta ei hyödynnetä muuta kuin juhlapuheissa, ”Koko Suomi asuttuna” ”Maalla on mukavaa” jne. Miksei valtakunnalliset ja maakunnalliset kyläyhdistykset ole tähän tarttuneet? Eikö korona aikakaan herättänyt toimijoita toimimaan? Tutkimustuloksen hyödyntäminen vaatii maakuntatasoista toimintaa yhdessä alueen kuntien, yhdistysten ja yritysten kanssa. Pitää löytää jokaiselle kunnalle ja kylälle ominainen kohde, toiminto, luontokohde, yritys, kyläkoulu, turvallinen asuinympäristö, yhdistys, harrastus, joka kiinnostaa maallemuuttoa havittelevia. Yrittäjille ja uusille innovaatioille tarjotaan vapaana olevia rakennuksia, kivinavetoita, halleja, koulurakennuksia ja hallitontteja. Yhdessä olemme enemmän.

Seuraavassa muutamia esimerkkejä kiinnostavista kohteista, asioista; Kesämökki mahdollisuus saada vakituiseksi asunnoksi, toimiva kyläkoulu, hyvät liikuntamahdollisuudet, kiertotaloutta tuetaan, asumista vesistön äärellä, omat puutarhatontit/kasvimaat, hyvät marja- ja sienimaastot, työpaikkoja tarjolla, hyvä etätyömahdollisuus, vapaita omakotitontteja 1000 eurolla, vapaita rivitaloasuntoja, vuokra-asuntoon muuttajalle puoli vuotta ilman vuokraa, syntyneestä lapsesta 1000 euron synttärilahja jne.

Kun esimerkiksi Päijät-Hämeen jokainen kunta on valinnut omat vahvuutensa, maallemuuttajia kiinnostavan asian, kohteen, laaditaan suunnitelma yhteismarkkinoinnista netissä, lehdistössä ja kuntien omilla sivuilla. Tähän projektiin saadaan varmasti EU- rahoitusta Päijänne-Leader ry:n kautta. Projekti valitsee maalle muuttoa helpottamaan ”Muuttokummin” johon maalle muuttoa havittelevat voivat ottaa yhteyttä ja saada neuvoja ja tietoa kohteista. Yhteistyöprojektille valitaan naseva ja muistiin jäävä teema, nimi, jota kaikki yhteistyökumppanit käyttävät



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti