Kyläkoulu
on arvovalinta
Pirjo
Virtanen kirjoitti osuvasti kyläkouluista ESS 7.10.21. Kyläkoulun lopettajat
eivät ole miettineet lopettamisen vaikutuksia kylälle, eikä mitä
kehittämisvaihtoehtoja on kyläkoulujen säilyttämiselle. Yleensä koulun lopettaminen
merkitsee kylän kuolemaa. Yhteisöllisyys kärsii, tapahtumat loppuvat,
kokoontumispaikka loppuu, harrastamispaikka loppuu, kauppa loppuu,
linja-autovuorot vähenevät, kyläyhdistyksen toiminta hiljenee, väki vähenee ja
vanhenee jne. Seuraavassa vaihtoehto kyläkoulun säilyttämiseksi:
Kyläyhdistys,
kunta ja kylän yrittäjät tekevät viiden vuoden kehittämissuunnitelman, jossa
jokaisella osapuolella on tehtävät. Suunnitelmaa seurataan ja päivitetään.
Kunta kaavoittaa kylälle omakotitontteja, pitää koulurakennukset kunnossa,
järjestää kylällä asuville senioreille uusia asumisvaihtoehtoja, hyödyntää
eläviä kyliä asukasmarkkinoinnissa, aluksi kuskaa halukkaita oppilaita
keskustasta kylälle, eikä päinvastoin, erityisopettajat kulkevat keskustasta
kylälle oppilaiden luo, eikä päinvastoin. Koulun tunnettavuutta lisätään
ympäristöystävällisyydellä ja luonnon läheisyydellä, kyläkouluissa on vähemmän
järjestyshäiriöitä jne. Lahti voisi nimetä 2-3 kyläkoulua joita ryhdytään
kehittämään esittämältäni pohjalta. Tässä olisi hyvä teema jollekin
aluevaaliehdokkaalle. Jos ette usko, kannattaa käydä kysymässä Vuolenkoskelta,
miten se homma tehtiin. Siellä tehtiin arvovalintoja.
Olen itse
kyläkoulun kasvatti. Uskon että siinä ympäristössä kastaa terveempiä,
sopusuhtaisempia, yhteistyökykyisempiä ja luontoa kunnioittavia kansalaisia,
paremmin kuin isoissa ”teollisuus” kouluissa. Keskittäminen tässä asiassa ei
ole aina tehokkain ja paras ratkaisu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti