perjantai 9. heinäkuuta 2021

 



Ostamisen helpottaminen

Mitä ostamisen helpottaminen tarkoitti 1990-2000 pääkaupunkiseudun S-Marketeissa? Lähtötilanteessa olimme selvästi huonompia ja kalliimpia kuin kilpailijamme. Markkinaosuutemme oli alle 10 %. Kehittämistiimimme lähtökohdaksi otettiin ”ostamisen helpottaminen”. Vanhoja yksiköitä uusittiin ja uusia avattiin. Päälliköitä ja henkilökuntaa valmennettiin. Esimerkiksi palvelutiskin myyjien valmennuksessa oli mukana teatterin ammattilainen. Myös luomuasiantuntija myyjä koulutettiin. Myös rakentajille kerrottiin tavoitteista ja perusteltiin ratkaisuja aina myymäläkohtaisesti. Myymälöiden kiinnioloaikaa remontin aikana lyhennettiin minimiin, noin viikkoon. Ennen avausta rakentajille ja henkilökunnalle perheineen järjestettiin pienimuotoiset ”kokkarit”. Ketjun vanhan mielikuvan muuttaminen kesti kolme vuotta.

Myymälän pihalle järjestettiin parkkialue jossa parkkiruudut olivat leveät (huom. lapsiperheet). Pihan perälle rakennettiin Eko-kierrätyspiste. Seinälle pankkiautomaatti ja postilaatikko. Osalle saatiin polttoainejakelupistekin. Kaupan sisäänkäyntiin leveät portaat, luiskat ja automaattiovet. Pihalle hyvä valaistus.

Myymälän pohjassa huomioitiin oikea kierto myös nopeille ostoksille, leveät käytävät, pullonpalautus eteiseen, hyvät opasteet, kassoille ei makeisia, sama tuote vain yhdessä paikassa, oikean kokoiset ostoskärryt ja korit, kassoille muovipussin lisäksi paperipussit ja kangaskassit (jotka pysyvät pystyssä auton peräkontissa), valikoimissa tuotteita noin 5-6000, luomutuotteita enemmän kuin kilpailijoilla, kylmähyllyjen päässä A4 kokoinen suurennuslasi, josta voi tarkistaa tuoteselosteen, tuoteryhmänhoitajien kuvat ja etunimi ko. tuoteryhmän kohdalla – helpotti palautteen antoa ja motivoi vastuuhenkilöä. Palautetta voi antaa myös postilaatikkoon, puhelimen ja netin kautta tai myyjälle (hänellä oli pieni vihko taskussa, johon palaute kirjattiin asiakkaan nähden, illalla palautelaput vietiin päällikön pöydälle). Asiakas-ja henkilökuntapalaute on paras ja edullisin yrityksen kehitysmoottori, Ennen remontin aloittamista, yksikön henkilökunnalla oli tilaisuus kommentoida uutta myymälän pohjakuvaa.

Toimintapolitiikkaa muutettiin: hankintapolitiikka uusittiin, ei päiväntarjouksia, ei ostorajoituksia, pysyvät hintaedut (aluksi LISTA-tuotteet), suosittiin valikoimissa lähituotteita, pitkät asiakasystävälliset aukioloajat, henkilökunnalla siistit, yhtenäiset työasut ja nimilapussa kielitaitotarra, kun kassalla oli jonossa yli viisi asiakasta soitettiin kelloa jolloin uusi kassa avattiin, bonusrahat menivät suoraan S-tilille, myös pullonpalautukseen rakennettiin järjestelmä joka hälytti henkilökunnalle kun automaatissa oli jokin vika, vastaavalla järjestelmällä hälytettiin palvelutiskille lisää myyjiä. Aluksi teimme itse myymäläkohtaisia hintavertailuja, joilla varmistimme hintatasomme kilpailukyvyn. Uusia omistajia, jäseniä hankittiin aktiivisesti.

Vuosisadan lopulla olimme pääkaupunkiseudun suurin marketketju. Tämä edellä kerrottu osoittaa, että tämä vaati paljon määrätietoista ja johdonmukaista työtä henkilökunnalta, rakentajilta, hallinnolta, yhteistyökumppaneilta ja pomoilta. Yhdessä olimme enemmän

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti