Ostamisen
helpottaminen
Mitä
ostamisen helpottaminen tarkoitti 1990-2000 pääkaupunkiseudun S-Marketeissa?
Lähtötilanteessa olimme selvästi huonompia ja kalliimpia kuin kilpailijamme.
Markkinaosuutemme oli alle 10 %. Kehittämistiimimme lähtökohdaksi otettiin
”ostamisen helpottaminen”. Vanhoja yksiköitä uusittiin ja uusia avattiin.
Päälliköitä ja henkilökuntaa valmennettiin. Esimerkiksi palvelutiskin myyjien
valmennuksessa oli mukana teatterin ammattilainen. Myös luomuasiantuntija myyjä
koulutettiin. Myös rakentajille kerrottiin tavoitteista ja perusteltiin
ratkaisuja aina myymäläkohtaisesti. Myymälöiden kiinnioloaikaa remontin aikana
lyhennettiin minimiin, noin viikkoon. Ennen avausta rakentajille ja
henkilökunnalle perheineen järjestettiin pienimuotoiset ”kokkarit”. Ketjun
vanhan mielikuvan muuttaminen kesti kolme vuotta.
Myymälän pihalle
järjestettiin parkkialue jossa parkkiruudut olivat leveät (huom. lapsiperheet).
Pihan perälle rakennettiin Eko-kierrätyspiste. Seinälle pankkiautomaatti ja
postilaatikko. Osalle saatiin polttoainejakelupistekin. Kaupan sisäänkäyntiin
leveät portaat, luiskat ja automaattiovet. Pihalle hyvä valaistus.
Myymälän
pohjassa huomioitiin oikea kierto myös nopeille ostoksille, leveät käytävät, pullonpalautus
eteiseen, hyvät opasteet, kassoille ei makeisia, sama tuote vain yhdessä
paikassa, oikean kokoiset ostoskärryt ja korit, kassoille muovipussin lisäksi
paperipussit ja kangaskassit (jotka pysyvät pystyssä auton peräkontissa),
valikoimissa tuotteita noin 5-6000, luomutuotteita enemmän kuin kilpailijoilla,
kylmähyllyjen päässä A4 kokoinen suurennuslasi, josta voi tarkistaa
tuoteselosteen, tuoteryhmänhoitajien kuvat ja etunimi ko. tuoteryhmän kohdalla –
helpotti palautteen antoa ja motivoi vastuuhenkilöä. Palautetta voi antaa myös
postilaatikkoon, puhelimen ja netin kautta tai myyjälle (hänellä oli pieni
vihko taskussa, johon palaute kirjattiin asiakkaan nähden, illalla palautelaput
vietiin päällikön pöydälle). Asiakas-ja henkilökuntapalaute on paras ja edullisin yrityksen kehitysmoottori, Ennen remontin aloittamista, yksikön henkilökunnalla oli tilaisuus kommentoida uutta myymälän pohjakuvaa.
Toimintapolitiikkaa
muutettiin: hankintapolitiikka uusittiin, ei päiväntarjouksia, ei
ostorajoituksia, pysyvät hintaedut (aluksi LISTA-tuotteet), suosittiin valikoimissa
lähituotteita, pitkät asiakasystävälliset aukioloajat, henkilökunnalla siistit,
yhtenäiset työasut ja nimilapussa kielitaitotarra, kun kassalla oli jonossa yli
viisi asiakasta soitettiin kelloa jolloin uusi kassa avattiin, bonusrahat
menivät suoraan S-tilille, myös pullonpalautukseen rakennettiin järjestelmä
joka hälytti henkilökunnalle kun automaatissa oli jokin vika, vastaavalla
järjestelmällä hälytettiin palvelutiskille lisää myyjiä. Aluksi teimme itse myymäläkohtaisia
hintavertailuja, joilla varmistimme hintatasomme kilpailukyvyn. Uusia omistajia,
jäseniä hankittiin aktiivisesti.
Vuosisadan lopulla olimme pääkaupunkiseudun suurin marketketju. Tämä edellä kerrottu osoittaa, että tämä vaati paljon määrätietoista ja johdonmukaista työtä henkilökunnalta, rakentajilta, hallinnolta, yhteistyökumppaneilta ja pomoilta. Yhdessä olimme enemmän
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti