Parkkimaksujen
korotusten vaikutukset?
Kun Lahden
satamassa otettiin parkkimaksut käyttöön, sitä perusteltiin edullisuudella. Sanoin
jo silloin kun järjestelmä luodaan, korotukset on helppo tehdä myöhemmin. Miksi
virkamiesten ajatusmaailma on niin kapea, ei nähdä kokonaisuuksia, seurannaisvaikutuksia. Korotukset nyt ovat isku koronamurtamille yrittäjille. Korotuksilla on tietysti suurin merkitys Lahden keskustassa, sillä
hypermarkettien parkkipaikat ovat ilmaisia. Vuosia sitten ensimmäiset isot
automarketit ohjattiin, rakennettiin kaupungin laitamille, ohitusteiden varteen, ne
hiljensivät keskustaa. Sitten rakennettiin toriparkki, joka tietysti
rakennusvaiheen aikana hiljensi keskustaa. Nyt valmista toriparkkia ei ole
osattu hyödyntää. Parkkimaksun alentaminen tiettynä aikana olisi markkinointikeino. Viime vuosina on katujen kaventamisilla ja parkkipaikkoja
vähentämällä vaikeutettu autolla tuloa keskustaan. Myös julkista liikennettä on
ahdistettu ahtaimpiin tiloihin ja käyttäjien kannalta hankalampaan paikkaan. Keskustaan,
torille ei siis saisi tulla omalla autolla ja julkisillakin välineillä se on tulossa
hankalammaksi ja kalliimmaksi. Parkkimaksujen korotusten nettotuottoa
kaupungille pitää verrata sen aiheuttamaan verotulojen vähenemiseen
yrittäjiltä. Kun parkkitulot kasvavat verotulot vähenevät. Ei Suomi eikä Lahti tule lähivuosina vihreämmäksi autoilua
rajoittamalla, se tulee kurjemmaksi. Pitää keskittyä autojen polttoaineiden saasteettomuuden
kasvattamiseen ja julkisen liikenteen parantamiseen, uusiin, luoviin ratkaisuihin
ja Lahdessa toriparkin parempaan hyödyntämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti