maanantai 22. helmikuuta 2021




Parkkimaksujen korotusten vaikutukset?

Kun Lahden satamassa otettiin parkkimaksut käyttöön, sitä perusteltiin edullisuudella. Sanoin jo silloin kun järjestelmä luodaan, korotukset on helppo tehdä myöhemmin. Miksi virkamiesten ajatusmaailma on niin kapea, ei nähdä kokonaisuuksia, seurannaisvaikutuksia. Korotukset nyt ovat isku koronamurtamille yrittäjille. Korotuksilla on tietysti suurin merkitys Lahden keskustassa, sillä hypermarkettien parkkipaikat ovat ilmaisia. Vuosia sitten ensimmäiset isot automarketit ohjattiin, rakennettiin kaupungin laitamille, ohitusteiden varteen, ne hiljensivät keskustaa. Sitten rakennettiin toriparkki, joka tietysti rakennusvaiheen aikana hiljensi keskustaa. Nyt valmista toriparkkia ei ole osattu hyödyntää. Parkkimaksun alentaminen tiettynä aikana olisi markkinointikeino. Viime vuosina on katujen kaventamisilla ja parkkipaikkoja vähentämällä vaikeutettu autolla tuloa keskustaan. Myös julkista liikennettä on ahdistettu ahtaimpiin tiloihin ja käyttäjien kannalta hankalampaan paikkaan. Keskustaan, torille ei siis saisi tulla omalla autolla ja julkisillakin välineillä se on tulossa hankalammaksi ja kalliimmaksi. Parkkimaksujen korotusten nettotuottoa kaupungille pitää verrata sen aiheuttamaan verotulojen vähenemiseen yrittäjiltä. Kun parkkitulot kasvavat verotulot vähenevät. Ei Suomi eikä Lahti tule lähivuosina vihreämmäksi autoilua rajoittamalla, se tulee kurjemmaksi. Pitää keskittyä autojen polttoaineiden saasteettomuuden kasvattamiseen ja julkisen liikenteen parantamiseen, uusiin, luoviin ratkaisuihin ja Lahdessa toriparkin parempaan hyödyntämiseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti