lauantai 11. helmikuuta 2017

Heinolan "keihäänkärkiä" on teroitettava



Suomen joulupuukaupungin kehittäminen on pysähtynyt. Alkuperäisessä suunnitelmassa on, että 200 valaistun joulupuun jälkeen valaistaisiin kaupungin toimesta esim. vesitorni, rautatiesilta, valtuusto- ja kaupungintalo jne. Tämän jälkeen taloyhtiöt voisivat valaista värivaloin tai taideteoksin tyhjiä kerrostalon päätyseiniä. Myös yritykset voisivat jouluvalaista yksitoikkoisia, laatikkomaisia liikerakennuksiaan esim. Citymarket, Heinoskan S- Market, Tokmanni, Kumpeli, kahvila Tori, Rantacasino  jne.. Led-valojen ansiosta valaistusten toteuttaminen on helpompaa ja edullisempaa kuin ennen. Maanteiden varrelle, kaupungin rajalle, HEINOLA kyltin alle uusi kyltti ”Tervetuloa Suomen Joulupuukaupunkiin” Joulukuusimyynnin rääppiäisissä torilla voisi järjestää joulukuusen heittokisan. Joulupuukaupungin kehittämisvastuu kaupungin hallituksella. Heinolasta tulossa joulumatkailun kohde, Porvoon lisäksi.

Valon ja Jään juhla on keskittynyt liikaa vain kulttuuritoimiston ideoihin. Jääjuhla on mahdollista levittää koko kaupunkiin. Nytkin on jo jäätapahtumia Citymarketin pihalla ja kirkonkylässä ja torin laidalla. Niitä pitää vain suunnitella yhdessä. Ensimmäisen jääveistokurssit on jo järjestetty, niitä pitää järjestää joka vuosi ja sen jälkeen alkaa omatekoisia jääveistoksia ilmestyä portinpieliin, kerrostalojen ja koulujen pihoille, valaistuina. Tekemisiä voidaan vauhdittaa jääveistokilpailuilla, joita yleisö voi käydä paikan päällä arvostelemassa jne. Näyttävämmät veistokset tehtäisiin kaupungin toimesta moottoritien liittymiin, jossa ne saavat julkisuutta ja saavat ohikulkijat poikkeamaan jääjuhliin, tapahtumiin. Torille jäädytetään pieni luistelukenttä jossa järjestetään mm. Gurling- kisoja. Eläville kylille rakennetaan jääsaunoja, luisteluratoja, isoja jääliukumäkiä ja tietysti jääveistoksia. Kehittämisvastuu kulttuuritoimistolla.

Korttelitori-idean hyödyntäminen on puolitiessään. Korttelitori tarkoittaa sitä, että torikauppiaat ja ympäristön kivijalkakauppiaat toimivat yhdessä, yhtä aikaa. Markkinapäivinä kaikki järjestävät  omia tapahtumiaan, tuote-esittelyjä, maistiaisia, tarjouksia ja torilla ja kivijalkakaupoissa kauppaa tehdään ainakin klo 18 saakka. Paikallislehdessä markkinoita mainostetaan yhteisilmoituksella. Markkinapäiviä voi olla tietysti enemmän kuin yksi kuukaudessa. Ne pitää yhdessä sopia esim. Kaupunkisydämen johdolla. Lisäksi uuteen toripalvelurakennukseen pitää yhdessä Kaupunkisydämen kanssa sijoitta Heinola-infopiste, matkailijat ja vieraan löytävät torilta helpoimmin haluamaansa infoa. Info-pistettä hoitaisivat kaupunki ja Kaupunkisydän yhdessä sovitun työnjaon mukaan. Toripalvelurakennuksen seinälle on myös saatava tv-inforuutu jossa kerrotaan kaupungin tapahtumista ko. päivänä ja tulevia tapahtumia. Kehittämisvastuu Kaupunkisydän ry:llä.

Yksi hyvä esimerkki keihäänkärkien teroittamisesta on Lähiruokatori Heila. Siellä on avauksen jälkeen kehitetty montaa asiaa, ruokaravintolaa on laajennettu ja uusittu, Heilan ilmettä ja sanomaa on päivitetty, organisaatiota on kehitetty, uusia tuottajia on tullut, oma leipomotoiminta on käynnistetty, kalusteita on uusittu, ruokalistoja on uusittu  jne.

Toinen esimerkki on Moottorisahauksen Puuveistokisat.  Varsinaisen sahauksen lisäksi on ollut mukana motintekijä Juha Mieto, puusta tehty aidon kokoinen Ferrari, kauppaneuvos Jetron huutokauppa ja tulossa vuonna 2018 Moottorisahauksen Puunveiston SM-kisat Heinolassa.

Kehittämistä ja uusia ideoita odottavat ”Taivaskattoinen Kauppakeskus” ja Pöllö ja Poppeli -promenadit.

Yhdessä olette enemmän

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti