Suomen joulupuukaupungin kehittäminen on pysähtynyt. Alkuperäisessä
suunnitelmassa on, että 200 valaistun joulupuun jälkeen valaistaisiin kaupungin
toimesta esim. vesitorni, rautatiesilta, valtuusto- ja kaupungintalo jne. Tämän
jälkeen taloyhtiöt voisivat valaista värivaloin tai taideteoksin tyhjiä
kerrostalon päätyseiniä. Myös yritykset voisivat jouluvalaista yksitoikkoisia,
laatikkomaisia liikerakennuksiaan esim. Citymarket, Heinoskan S- Market,
Tokmanni, Kumpeli, kahvila Tori, Rantacasino
jne.. Led-valojen ansiosta valaistusten toteuttaminen on helpompaa ja
edullisempaa kuin ennen. Maanteiden varrelle, kaupungin rajalle, HEINOLA kyltin
alle uusi kyltti ”Tervetuloa Suomen Joulupuukaupunkiin” Joulukuusimyynnin
rääppiäisissä torilla voisi järjestää joulukuusen heittokisan. Joulupuukaupungin
kehittämisvastuu kaupungin hallituksella. Heinolasta tulossa joulumatkailun
kohde, Porvoon lisäksi.
Valon ja Jään juhla on keskittynyt liikaa vain
kulttuuritoimiston ideoihin. Jääjuhla on mahdollista levittää koko kaupunkiin.
Nytkin on jo jäätapahtumia Citymarketin pihalla ja kirkonkylässä ja torin
laidalla. Niitä pitää vain suunnitella yhdessä. Ensimmäisen jääveistokurssit on
jo järjestetty, niitä pitää järjestää joka vuosi ja sen jälkeen alkaa
omatekoisia jääveistoksia ilmestyä portinpieliin, kerrostalojen ja koulujen
pihoille, valaistuina. Tekemisiä voidaan vauhdittaa jääveistokilpailuilla,
joita yleisö voi käydä paikan päällä arvostelemassa jne. Näyttävämmät veistokset
tehtäisiin kaupungin toimesta moottoritien liittymiin, jossa ne saavat
julkisuutta ja saavat ohikulkijat poikkeamaan jääjuhliin, tapahtumiin. Torille
jäädytetään pieni luistelukenttä jossa järjestetään mm. Gurling- kisoja.
Eläville kylille rakennetaan jääsaunoja, luisteluratoja, isoja jääliukumäkiä ja
tietysti jääveistoksia. Kehittämisvastuu kulttuuritoimistolla.
Korttelitori-idean hyödyntäminen on puolitiessään.
Korttelitori tarkoittaa sitä, että torikauppiaat ja ympäristön
kivijalkakauppiaat toimivat yhdessä, yhtä aikaa. Markkinapäivinä kaikki
järjestävät omia tapahtumiaan,
tuote-esittelyjä, maistiaisia, tarjouksia ja torilla ja kivijalkakaupoissa
kauppaa tehdään ainakin klo 18 saakka. Paikallislehdessä markkinoita
mainostetaan yhteisilmoituksella. Markkinapäiviä voi olla tietysti enemmän kuin
yksi kuukaudessa. Ne pitää yhdessä sopia esim. Kaupunkisydämen johdolla.
Lisäksi uuteen toripalvelurakennukseen pitää yhdessä Kaupunkisydämen kanssa
sijoitta Heinola-infopiste, matkailijat ja vieraan löytävät torilta helpoimmin
haluamaansa infoa. Info-pistettä hoitaisivat kaupunki ja Kaupunkisydän yhdessä
sovitun työnjaon mukaan. Toripalvelurakennuksen seinälle on myös saatava
tv-inforuutu jossa kerrotaan kaupungin tapahtumista ko. päivänä ja tulevia
tapahtumia. Kehittämisvastuu Kaupunkisydän ry:llä.
Yksi hyvä esimerkki keihäänkärkien teroittamisesta on
Lähiruokatori Heila. Siellä on avauksen jälkeen kehitetty montaa asiaa,
ruokaravintolaa on laajennettu ja uusittu, Heilan ilmettä ja sanomaa on
päivitetty, organisaatiota on kehitetty, uusia tuottajia on tullut, oma
leipomotoiminta on käynnistetty, kalusteita on uusittu, ruokalistoja on
uusittu jne.
Toinen esimerkki on Moottorisahauksen Puuveistokisat. Varsinaisen sahauksen lisäksi on ollut mukana
motintekijä Juha Mieto, puusta tehty aidon kokoinen Ferrari, kauppaneuvos Jetron
huutokauppa ja tulossa vuonna 2018 Moottorisahauksen Puunveiston SM-kisat
Heinolassa.
Kehittämistä ja uusia ideoita odottavat ”Taivaskattoinen Kauppakeskus”
ja Pöllö ja Poppeli -promenadit.
Yhdessä olette enemmän
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti