Kerrotaan että valtakunnallisesti isot voittivat ja pienet
kaupat hävisivät. Pienet kaupat menettivät aukioloaikaedun ja jos mitään uutta
ei tehty myynti pieneni. Uskon että parin vuoden harjoittelun jälkeen jokainen
kauppa löytää omat vahvuutensa ja menetykset tasaantuvat. Pienen kaupan
menestymisen edellytykset jatkossa ovat: läheisyys, ostamisen helppous,
valikoimat, palvelu, erilaistaminen, asiakasystävälliset aukioloajat.
Heinolan kesäteatterilla käy joka kesä lähes 30000 vierasta,
pääosa muualta Suomesta. Heinolan yrittäjien pitää tätä potentiaalia hyödyntää
nykyistä paremmin. Jossakin on vikaa jos kesäteatterivieraat tulevat
linja-autolla ja heti esityksen jälkeen monet nousevat linja-autoon ja
poikkeavat kotimatkalla jossakin ruokapaikassa syömässä. Miksi ei Heinolassa,
ennen tai jälkeen esityksen? Osa vieraista tulee omalla autolla parikin tuntia
ennen esitystä Heinolan keskustaan ja ihmettelevät kun lähes kaikki kaupat ja
kahvilat ovat kiinni. Olutta on kyllä hyvin saatavilla.
Heinolan keskustassa sunnuntai- aukioloaikaa kokeilivat
esimerkiksi Kenkä- Jenni ja Seppälä. He olivat kokeiluun tyytyväisiä ja
jatkavat ensi kesänä. Ainomaria on jo monta vuotta palvelut
kesäteatteriasiakkaita myös sunnuntaisin, samoin kukkakaupat. Torilla on
sunnuntaisin ollut peräkonttikirppis, grillikioski, jäätelökioski, R-kioski. Myös
keskustan ainoa ruokakauppa, S - Market palvelee myös sunnuntaisin. Kesäteatteriasiakkaat
ovat vielä kaivanneet torin ympäristössä aitoa kahvilaa. Nämä palautteet pitää
hyödyntää ensi kesänä.
Tammikuussa ensi vuonna pitäisi esim. elinkeinotoimen tai
kulttuuritoimen koota yhteen keskustan yrittäjät ja toimijat jotka haluavat
palvella kesäteatteriasiakkaita kuluvaa vuotta paremmin. Pitää sopia yhteisistä
aukioloajoista kesä-heinäkuun sunnuntai-päiville ja niille viikonpäiville
jolloin esityksiä on iltaisin. Pitää sopia yhteisestä markkinoinnista,
kesäteatterin markkinoinnin yhteydessä, nettimarkkinoinnista,
myymälämarkkinoinnista jossa auki olevat liikkeet markkinoivat muita sunnuntaisin
auki olevia liikkeitä. Myös erilaisia ruokapaikkoja pitäisi markkinoida
yhdessä.
Yhteistyöllä keskustan vetovoima kasvaa. Pieni kaupunki, ISOT
MAHDOLLISUUDET !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti