torstai 4. elokuuta 2016

Sunnuntai- aukiolon kokemuksia



Kerrotaan että valtakunnallisesti isot voittivat ja pienet kaupat hävisivät. Pienet kaupat menettivät aukioloaikaedun ja jos mitään uutta ei tehty myynti pieneni. Uskon että parin vuoden harjoittelun jälkeen jokainen kauppa löytää omat vahvuutensa ja menetykset tasaantuvat. Pienen kaupan menestymisen edellytykset jatkossa ovat: läheisyys, ostamisen helppous, valikoimat, palvelu, erilaistaminen, asiakasystävälliset aukioloajat.

Heinolan kesäteatterilla käy joka kesä lähes 30000 vierasta, pääosa muualta Suomesta. Heinolan yrittäjien pitää tätä potentiaalia hyödyntää nykyistä paremmin. Jossakin on vikaa jos kesäteatterivieraat tulevat linja-autolla ja heti esityksen jälkeen monet nousevat linja-autoon ja poikkeavat kotimatkalla jossakin ruokapaikassa syömässä. Miksi ei Heinolassa, ennen tai jälkeen esityksen? Osa vieraista tulee omalla autolla parikin tuntia ennen esitystä Heinolan keskustaan ja ihmettelevät kun lähes kaikki kaupat ja kahvilat ovat kiinni. Olutta on kyllä hyvin saatavilla.

Heinolan keskustassa sunnuntai- aukioloaikaa kokeilivat esimerkiksi Kenkä- Jenni ja Seppälä. He olivat kokeiluun tyytyväisiä ja jatkavat ensi kesänä. Ainomaria on jo monta vuotta palvelut kesäteatteriasiakkaita myös sunnuntaisin, samoin kukkakaupat. Torilla on sunnuntaisin ollut peräkonttikirppis, grillikioski, jäätelökioski, R-kioski. Myös keskustan ainoa ruokakauppa, S - Market palvelee myös sunnuntaisin. Kesäteatteriasiakkaat ovat vielä kaivanneet torin ympäristössä aitoa kahvilaa. Nämä palautteet pitää hyödyntää ensi kesänä.

Tammikuussa ensi vuonna pitäisi esim. elinkeinotoimen tai kulttuuritoimen koota yhteen keskustan yrittäjät ja toimijat jotka haluavat palvella kesäteatteriasiakkaita kuluvaa vuotta paremmin. Pitää sopia yhteisistä aukioloajoista kesä-heinäkuun sunnuntai-päiville ja niille viikonpäiville jolloin esityksiä on iltaisin. Pitää sopia yhteisestä markkinoinnista, kesäteatterin markkinoinnin yhteydessä, nettimarkkinoinnista, myymälämarkkinoinnista jossa auki olevat liikkeet markkinoivat muita sunnuntaisin auki olevia liikkeitä. Myös erilaisia ruokapaikkoja pitäisi markkinoida yhdessä.

 Yhteistyöllä keskustan vetovoima kasvaa. Pieni kaupunki, ISOT MAHDOLLISUUDET !



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti