Kannattaako
antaa palautetta?
Kannattaa.
Palaute on yrityksen kunnan ja yhdistyksen paras ja halvin kehitysmoottori.
Palautetta antava asiakas on yrityksen paras asiakas. Palautteen antaminen
tarkoittaa tietysti kielteistä tai myönteistä palautetta, kehittämisehdotuksia
tai kiitoksia. Seuraavassa muutamia omakohtaisia esimerkkejä:
1970-80-luvulla
pääkaupunkiseudun S-markettien markkinaosuus oli alle kymmenen prosenttia ja
mielikuvat alhaalla. 1990-luvulla S-market ketju oli pääkaupunkiseudun suurin.
Tietysti rakennettiin uusia yksiköitä ja kunnostettiin vanhoja. Merkittävässä
roolissa olivat myös aktiivisesti kerätyt asiakaspalautteet. Myyjät
kirjoittivat palauteet taskussaan olevaan muistivihkoon, asiakkaat antoivat
palautetta myymälöissä oleviin palautelaatikoihin, puhelimen ja netin kautta.
Myös henkilökunnalta kerättiin kehittämisehdotuksia aina ennen myymäläremonttia
tai uuden rakentamista. Palautteista tehtiin yhdistetty kuukausiyhteenveto,
jota käsiteltiin eri työryhmissä. Keväällä 2024 pyysin palautteen kautta
Vääksyläisen kotileipomon sämpylöitä Herttoniemen S-Markettiin, kolmen
kuukauden kuluttua tuote ilmestyi leipähyllylle. Kannattaa antaa palautetta ja
kehittämisehdotuksia.
Muutimme
15.4.2024 Lahdesta Herttoniemeen. Minulle luvattiin kerrostalosta
kellarivarasto. Viikkoa ennen muuttoa selvisi, että se oli luvattu kahdelle,
joten jäin ilman. Lähetin kohtelusta kirjeen hallituksen puheenjohtajalle ja
toimitusjohtajalle. Sain väliaikaisen varastotilan heti ja 1.1.2025
kellarivaraston. Seuraavaksi huomasin, että asunnon saunassa on hieno kiuas,
mutta sen päällelaitto on työlästä katkaisimien sijoituksen johdosta, piti ryömiä
lauteiden alle ennen kuin onnistui saunan lämmittäminen. Annoin palautetta,
että kiuas pitää vaihtaa tai muuten korjata ongelma. Isännöitsijältä tuli
kielteinen vastaus kiukaan vaihtoon, mutta ei tullut vastausta
kehittämisehdotukseeni. Tein kolmen kuukauden kuluttua asiasta julkisen jutun
Iltalehteen, johon yritys vastasi, että ongelma korjataan. 30.12.2024 tuli
sähköfirmalta viesti, että he tulevat lähipäivinä korjaamaan ongelman.
Rakentavan palautteen anto kannattaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti