keskiviikko 1. tammikuuta 2025

 


Kannattaako antaa palautetta?

Kannattaa. Palaute on yrityksen kunnan ja yhdistyksen paras ja halvin kehitysmoottori. Palautetta antava asiakas on yrityksen paras asiakas. Palautteen antaminen tarkoittaa tietysti kielteistä tai myönteistä palautetta, kehittämisehdotuksia tai kiitoksia. Seuraavassa muutamia omakohtaisia esimerkkejä:

1970-80-luvulla pääkaupunkiseudun S-markettien markkinaosuus oli alle kymmenen prosenttia ja mielikuvat alhaalla. 1990-luvulla S-market ketju oli pääkaupunkiseudun suurin. Tietysti rakennettiin uusia yksiköitä ja kunnostettiin vanhoja. Merkittävässä roolissa olivat myös aktiivisesti kerätyt asiakaspalautteet. Myyjät kirjoittivat palauteet taskussaan olevaan muistivihkoon, asiakkaat antoivat palautetta myymälöissä oleviin palautelaatikoihin, puhelimen ja netin kautta. Myös henkilökunnalta kerättiin kehittämisehdotuksia aina ennen myymäläremonttia tai uuden rakentamista. Palautteista tehtiin yhdistetty kuukausiyhteenveto, jota käsiteltiin eri työryhmissä. Keväällä 2024 pyysin palautteen kautta Vääksyläisen kotileipomon sämpylöitä Herttoniemen S-Markettiin, kolmen kuukauden kuluttua tuote ilmestyi leipähyllylle. Kannattaa antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia.

Muutimme 15.4.2024 Lahdesta Herttoniemeen. Minulle luvattiin kerrostalosta kellarivarasto. Viikkoa ennen muuttoa selvisi, että se oli luvattu kahdelle, joten jäin ilman. Lähetin kohtelusta kirjeen hallituksen puheenjohtajalle ja toimitusjohtajalle. Sain väliaikaisen varastotilan heti ja 1.1.2025 kellarivaraston. Seuraavaksi huomasin, että asunnon saunassa on hieno kiuas, mutta sen päällelaitto on työlästä katkaisimien sijoituksen johdosta, piti ryömiä lauteiden alle ennen kuin onnistui saunan lämmittäminen. Annoin palautetta, että kiuas pitää vaihtaa tai muuten korjata ongelma. Isännöitsijältä tuli kielteinen vastaus kiukaan vaihtoon, mutta ei tullut vastausta kehittämisehdotukseeni. Tein kolmen kuukauden kuluttua asiasta julkisen jutun Iltalehteen, johon yritys vastasi, että ongelma korjataan. 30.12.2024 tuli sähköfirmalta viesti, että he tulevat lähipäivinä korjaamaan ongelman. Rakentavan palautteen anto kannattaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti