sunnuntai 22. tammikuuta 2023

 



Traficomin laskelmat pessimistisiä

Traficomin laskelmat Lahti-Heinolan radan henkilöliikenteen käynnistämisestä ovat pessimistiset ja niistä heijastuu myös poliittinen ohjaus. Tutkimuksessa ei ole riittävästi huomioitu vihreää siirtymää, asutusten lisääntymistä radan varrella, vaikutuksia Lahden ja Heinolan kasvaviin asukasmääriin ja taloudelliseen toimeliaisuuteen, ihmisten asuinpaikka arvostusten muutoksia eli arvostetaan pikkukaupungin etuja, lähellä luontoa, palvelut lähellä ja sosiaalinen ilmapiiri. Kannattaa huomioida myös nykyisten ja tulevien yritysten kasvava rahtiliikenne. Suunnitelman kustannuksia kannattaa tarkastella 10 ja 20 vuoden perspektiivillä.

Kannattaa myös muistaa, että paljon enemmän yhteiskunnan tukea nyt saa maakuntien lentoliikenne, joka ei tue vihreää siirtymää. Liikenne pitää aloittaa VR:n vuoraamilla kiskobusseilla, "Lättähatulla" ja yrittäjävetoisena. Lahti-Heinolan radan henkilöliikenteen käynnistäminen vauhdittaa myös Heinola-Mikkeli ratayhteyden syntymistä. Tämä hanke kannattaa pitää esillä tulevissa vaaleissa Päijät-Hämeen kansanedustaja ehdokkaita tentatessa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti