Traficomin
laskelmat pessimistisiä
Traficomin
laskelmat Lahti-Heinolan radan henkilöliikenteen käynnistämisestä ovat
pessimistiset ja niistä heijastuu myös poliittinen ohjaus. Tutkimuksessa ei ole
riittävästi huomioitu vihreää siirtymää, asutusten lisääntymistä radan
varrella, vaikutuksia Lahden ja Heinolan kasvaviin asukasmääriin ja
taloudelliseen toimeliaisuuteen, ihmisten asuinpaikka arvostusten muutoksia eli
arvostetaan pikkukaupungin etuja, lähellä luontoa, palvelut lähellä ja
sosiaalinen ilmapiiri. Kannattaa huomioida myös nykyisten ja tulevien yritysten
kasvava rahtiliikenne. Suunnitelman kustannuksia kannattaa tarkastella 10 ja 20
vuoden perspektiivillä.
Kannattaa
myös muistaa, että paljon enemmän yhteiskunnan tukea nyt saa maakuntien
lentoliikenne, joka ei tue vihreää siirtymää. Liikenne pitää aloittaa VR:n
vuoraamilla kiskobusseilla, "Lättähatulla" ja yrittäjävetoisena. Lahti-Heinolan radan
henkilöliikenteen käynnistäminen vauhdittaa myös Heinola-Mikkeli ratayhteyden
syntymistä. Tämä hanke kannattaa pitää esillä tulevissa vaaleissa Päijät-Hämeen
kansanedustaja ehdokkaita tentatessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti