VR:n
monopolille esitetään jatkoa?
Liikenneministeri
suunnittelee VR:n henkilöliikenteen monopolille jopa yhdeksän vuoden jatkoa.
Nyt on jo näyttöä siitä, että VR:n hoitamaa paikallisliikennettä vähennetään ja
keskitytään pitkille raiteille. Eikö liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta
suunta pitäisi olla päivä vastainen? Herätys poliitikot, eikö toinen käsi tiedä
mitä toinen tekee? Valitettavasti osalla politiikoista on vielä vanha levy
päällä, yksityinen yritys on mörkö. Tämä asenne näkyy myös ajankohtaisessa
sote-uudistuksessa. Tänään ja tulevaisuudessa paras tulos saadaan yhteiskunnan
verorahoilla hoidettavien palvelujen ja yksityisten yritysten yhteistyöllä.
Yhteiskunnan edun mukaistaa ei ole se, että kaikki hoidetaan verorahoilla.
Tuloksellisempi
ja liikenteen päästöjä vähentävä malli on VR:n ja yksityisten yritysten yhdessä
rakentama malli. Malli voisi esimerkiksi olla sellainen, jossa VR hoitaa pitkät
raiteet eli massa henkilöliikenteen ja yritykset kilpailevat ns.
syöttöliikenteestä kuten Lahti-Orimattila ja Lahti-Heinola jne.
Syöttöliikenteeseen voisi kehittää aivan uudenlaiset vaunut, esimerkiksi mallia
turistibussi raiteilla. Nyt ei kannata katsella peruutuspeiliin vaan eteenpäin
tulevaisuuteen, päästöttömämpään liikenteeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti