keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

 



Heinolan byrokratia karsii tapahtumia

Heinolan kaupunki pyytää nettisivullaan lukijoilta ehdotuksia toritapahtumiksi tulevalle kesälle. Pyyntö on tulevalle kesälle aika myöhään. Vastasin kuitenkin ja esitin torille puuveistokisoja -sähkösahoilla 8.8.2026. Olen vastaavia kisoja järjestänyt aikaan Citymarketin pihalla, joten kokemusta on. Sain muutaman päivän kuluttua vastauksen korkeakouluharjoittelijalta. Hän oli innoissaan ideasta ja toivoi tapahtuman järjestämistä. Sain tapahtumaan mukaan Suomen parhaan sahataiteilija Juha Käkelän. Tarkempien keskustelujen jälkeen opiskelijaharjoittelija ei ymmärtänyt minkälaisesta tapahtumasta oli kysymys, mitä se vaatisi kaupungilta ja järjestäjiltä. Tavoitteena oli myydä syntyneet puutaideteokset huutokaupalla, mutta aluksi kaupungin edusta kielsi huutokaupan, mutta myöhemmin se sallittiin. Eikö tori ole kaupantekoa varten? Kaupunki ei suostunut mainostamaan tapahtumaa kaupungin sivuilla, ei suostunut järjestämään äänentoistoa ja esiintymislavaa paikalle, ei suostunut neuvotteluun paikan päällä. He tarjosivat tilan torilta ja sähkön ja luvatun palkkion (ehkä 1000€) järjestäjille. Tapahtuman järjestäjille tapahtuman kustannusarvio oli noin 5000€ ja paljon talkootyötä ja yhteistyökumppaneita. Tapahtuma, olisi tuonut torille päivän aikana lähes 2000 vierasta. Tämä tapahtuma ja perinteiset Kalamarkkinat satamassa olisivat tukeneet toisiaan. Jos oikeasti kaupunki haluaa tapahtumia torille, pitää olla valmis yhteistyöhön. Koin neuvotelleeni tulevan tiukan virkamiehen kanssa, miksei tällaista asiaa hoida elinkeinoasiamies tai elinkeinojohtaja?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti