Heinolan
byrokratia karsii tapahtumia
Heinolan
kaupunki pyytää nettisivullaan lukijoilta ehdotuksia toritapahtumiksi tulevalle
kesälle. Pyyntö on tulevalle kesälle aika myöhään. Vastasin kuitenkin ja esitin
torille puuveistokisoja -sähkösahoilla 8.8.2026. Olen vastaavia kisoja
järjestänyt aikaan Citymarketin pihalla, joten kokemusta on. Sain muutaman
päivän kuluttua vastauksen korkeakouluharjoittelijalta. Hän oli innoissaan
ideasta ja toivoi tapahtuman järjestämistä. Sain tapahtumaan mukaan Suomen
parhaan sahataiteilija Juha Käkelän. Tarkempien keskustelujen jälkeen opiskelijaharjoittelija
ei ymmärtänyt minkälaisesta tapahtumasta oli kysymys, mitä se vaatisi
kaupungilta ja järjestäjiltä. Tavoitteena oli myydä syntyneet puutaideteokset
huutokaupalla, mutta aluksi kaupungin edusta kielsi huutokaupan, mutta
myöhemmin se sallittiin. Eikö tori ole kaupantekoa varten? Kaupunki ei
suostunut mainostamaan tapahtumaa kaupungin sivuilla, ei suostunut järjestämään
äänentoistoa ja esiintymislavaa paikalle, ei suostunut neuvotteluun paikan päällä. He tarjosivat tilan torilta ja sähkön
ja luvatun palkkion (ehkä 1000€) järjestäjille. Tapahtuman järjestäjille
tapahtuman kustannusarvio oli noin 5000€ ja paljon talkootyötä ja
yhteistyökumppaneita. Tapahtuma, olisi tuonut torille päivän aikana lähes 2000
vierasta. Tämä tapahtuma ja perinteiset Kalamarkkinat satamassa olisivat
tukeneet toisiaan. Jos oikeasti kaupunki haluaa tapahtumia torille, pitää olla
valmis yhteistyöhön. Koin neuvotelleeni tulevan tiukan virkamiehen kanssa,
miksei tällaista asiaa hoida elinkeinoasiamies tai elinkeinojohtaja?





