Bonustarra Silmäaseman ovessa, miksi ei HOK-Elannon ravintoloiden ovessa?
Ajatuksia
ja kysymyksiä S-ketjun palveluista pääkaupunkiseudulla
Viime
vuosisadan loppupuoliskolla HOK:n hotelli-ravintolatoiminta teki tulosta ja
”jauhokauppa” päivittäistavarakauppa teki tappiota. Pääjohtaja Jere Lahden
johdolla päivittäistavarakaupasta muodostettiin oma yhtiö, Ässä-Market Oy jonka
omisti SOK ja HOK. Siitä alkoi pääkaupunkiseudun ruokakauppojen lähinnä
S-Markettien kehitys. Kunnostettiin vanhoja ja rakennettiin uusia. Viilattiin
ketjun liike-ideaa pääkaupunkiseudulle sopivaksi. Helpotettiin asiakkaan
ostamista, automaattiovet, pitkät aukioloajat, luomu-tuotteet, hyvät
hintamerkinnät, pysyvät hintaedut, bonus jne. Samalla käynnillä monta asiaa:
polttoainejakelu, pankkiautomaatti, Eko-kierrätyspiste, postilaatikko jne.
Viidessä vuodessa S-Market ketju oli pääkaupunkiseudun suurin.
Samoihin aikoihin Heikki Stranden käynnisti uuden liikennemyymäläkonseptin eli ABC-ketjun. Alueosuuskaupat, HOK:ta lukuun ottamatta, lähtivät vauhdilla mukaan rakentamaan uutta ketjua. Tässäkin periaatteena oli yksi pysähdys, monta palvelua; bensa, sähkö, kauppa, ruoka, auton pesu, autoilijalle tärkeät yhteistyökumppanit. Yksityisillä huoltamoilla samalla tontilla oli usein huoltamo, kauppa, ruoka ja korjaamoyrittäjä. ABC tontilla on vain yksi yrittäjä, monta palvelua ja yksi esimies, johtaja. HOK-Elanto heräsi tähän kisaan liian myöhään, hyvät liikepaikat menivät kilpailijoille. Tällä hetkellä ABC- ketju pääkaupunkiseudulla on vaatimaton ja puutteellinen, esimerkiksi ravintoloita ei löydy juuri ollenkaan. Ydinkeskustasta ei tietysti löydy enää riittävän isoa tilaa konseptin mukaiselle ABC:lle, pitää rakentaa ABC-itsepalvelua, mutta kehä kolmosen ja maakuntaan menevien valtateiden varsilta löytyy. Pitää toteuttaa koko konsepti eikä vaan osia. Johto perustelee että pääkaupunkilaiset eivät ruokaile ABC-ravintolassa. Miksi muualla Suomessa ruokailee ABC:llä, pääkaupunkilainenkin? Ettei vaan ravintolalinja ole kateellinen ABC:lle? HOK-Elannolla pitäisi olla yksi konseptinmukainen ABC liikennemyymälä jokaisen kaupungin alueella.
HOK-Elanto ruokaravintola puuttuu monesta Prismasta. Kannattaa tässäkin muista yksi pysähdys Prismassa ja monta palvelua; ruokaravintola, eko-kierrätyspiste, ABC jakelupiste, autopesula, yhteistyöyritykset, joista saa bonusta. Tässä vaaditaan syvällisempää yhteistyötä ravintolaketjun ja Prismaketjun välillä. Päätös pitää tehdä Prismaketjun ja asiaomistajan tarpeista lähtien. Esimerkiksi Herttoniemen Prismassa on kilpailijoiden ravintoloita pilvin pimein, mutta ei HOK-Elannon ruoka-kahvilaravintolaa josta saa bonusta.
Olen myös
havainnut, että monet ketjuyksiköt eivät tunnusta väriä, vihreää korttia.
ketjun omistajaa HOK-Elantoa. Varsinkin ravintoloista saa S-ryhmän tunnuksia
etsiä suurennuslasilla, silti niitä löytämättä. Jopa osa henkilökunnasta sitä
kysyttäessä ihmettelee. Ravintolalinja ei ole vielä ymmärtänyt vihreän kortin
merkitystä, ylivoimaista kilpailuetua. Tässä taustalla varmasti vielä
kummittelee ”jauhokaupan” vähättely. Muilla alueosuuskaupoilla ei tällaisia
ongelmia ole, siellä hyödynnetään näkyvästi kilpailuetua. Kun olen asiaa
ihmetellyt HOK-Elannon johtajille, vastaus on; ei sovi ravintolan liike-ideaan,
tieto omistajasta selviää Raflaamosta eli netistä. Tämä ei ole ostamisen
helpottamista. Asiakasomistajat haluavat kerätä bonuksia ja tietää mistä
ravintoloista ja yhteistyökumppaneilta niitä saa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti